Flop!

Ik had het hier al over de onfrisse praktijken van bedrijven als Monsanto. De olie-industrie is natuurlijk geen haar beter, zoals ik in mijn vorig artikel over de olieramp al aangaf. En nu is er dat reusachtig lek dat maar niet gedicht raakt. De koepel van liefst 100 ton die ze erover gingen plaatsen is een flop geworden.

Dat kon men vandaag lezen in de krant. Hieronder de tekst van dat artikel.

De poging om een koepel van 100 ton staal en beton over de twee mega-olielekken te plaatsen in de Golf van Mexico is uitgedraaid op een mislukking. Ondertussen is nu ook een dikke smurrie beginnen aanspoelen op de witte stranden van Alabama. En de pijp van de Deepwater Horizon blijft elke dag een miljoen liter ruwe olie in zee lekken.

Tijd- en geldverspilling. Meer is de poging van BP om de olielekken onder controle te krijgen – de koepel zou die sowieso nooit echt dichten – tot nu toe niet niet geweest. Het duurde twee weken om het ding te bouwen en drie dagen om het op z’n plaats te krijgen en 12 uur om de koepel te laten zakken tot op de diepte van de lekken. “Ik zou niet zeggen dat we gefaald hebben”, aldus chief operating officer Doug Suttles van BP, “ik zou eerder zeggen dat wat we hebben geprobeerd mislukt is.”

Nieuwe grotere koepel dan maar
Wat er ook van is, voor morgen wordt er niks beslist. Er is al begonnen met de bouw van een tweede, grotere koepel. Wild Well Control, Inc. uit Port Fourchon (Louisiana) meldt dat die een beetje andere vorm krijgt en wat groter is. Diepzeespecialisten hebben nochtans altijd gezegd dat een koepel gedoemd was om te mislukken. Ze voorspelden perfect wat er ook is gebeurd: ijskristallen zouden roet in het eten gooien. Bovendien waarschuwen ze ervoor dat als er iets misloopt en de koepel naar beneden zou donderen en de lekkende oliebron zou raken, er nog meer olie zal gaan lekken.

Het idee van de koepel begint dan ook meer en meer te lijken op een wel erge dure pr-stunt, die het onwaarschijnlijk griezelig scenario dat er nog bijna 80 dagen lang elke dag een miljoen liter olie in zee zal vloeien voor de reddingsboringen klaar kunnen zijn.

De woordvoerder van BP is erg grappig: ’t is niet mislukt hoor, ’t is alleen niet gelukt. Waarschijnlijk was de man in een vorig leven stand-up comedian. Omdat zijn grappen niet echt aansloegen heeft ie dan maar een andere job gezocht.

Interessant is vooral het feit dat diepzeespecialisten blijkbaar op voorhand gezegd hadden dat een koepel gedoemd was om te mislukken. Ze voorspelden perfect wat er ook is gebeurd: ijskristallen zouden roet in het eten gooien. Bovendien waarschuwen ze ervoor dat als er iets misloopt en de koepel naar beneden zou donderen en de lekkende oliebron zou raken, er nog meer olie zal gaan lekken.

Blijkbaar hebben ze daar bij BP geen oren naar. Het zijn tenslotte maar wetenschappers die dat zeggen, en die lullen ook maar wat uit hun nek over klimaattoestanden en zo… Tenminste als we de olieindustrie mogen geloven.

Dus ze hebben het toch maar eens geprobeerd. De wetenschappers konden tenslotte ongelijk hebben, nietwaar? Maar ze hadden wel gelijk. En wat gaan ze nu bij BP doen, ondanks de risico’s voorspeld door diezelfde deskundigen? Ze gaan het nog eens proberen met een grotere en zwaardere koepel.

Het is toch bijzonder cynisch dat zo’n bedrijf daar ook maar mee wegkomt. Maar ja, er zijn vele belangen mee gemoeid, natuurlijk. Vele politieke en andere handjes worden regelmatig goed gesmeerd met oliedollars. En als dat niet helpt zijn er nog de leugens en de propaganda.

Dat BP het niet nauw schijnt te nemen met allerlei veiligheidsmaatregelen blijkt uit het volgende artikel, dat een paar dagen geleden verscheen.

In de maanden voor de ramp met het olieplatform Deepwater Horizon in de Golf van Mexico ontsnapte BP in Alaska al vier keer aan een gelijkaardig drama. Dat staat in een brief van twee congresleden.

Tussen september 2008 en november 2009 scheurden al drie pijpleidingen van BP in Alaska. Die hadden verschillende explosies kunnen veroorzaken. In een vierde incident was er een technisch defect in een gascompressor. Daardoor kon het gas zich opbouwen en dreigde eveneens een zware ontploffing.

De brief was gericht aan de voorzitter van BP in Alaska, John Mingé. Sinds 2006 worden de werkzaamheden van het bedrijf nauwlettend in de gaten gehouden. Maar het incident met de gascompressor zou nooit openbaar gemaakt zijn. In de brief worden vragen gesteld over de veiligheid op de olieplatforms van BP.

Geluk gehad
“Het is moeilijk om het publiek uit te leggen hoe zwaar deze explosies konden zijn”, zegt Robert Bea, professor van de universiteit van Californië, aan The Guardian. “Het zouden mogelijk de zwaarste ontploffingen in de geschiedenis van de olie-industrie geweest zijn. Ze hebben veel geluk gehad.”

In april kwamen elf arbeiders om het leven door een explosie op het olieplatform Deepwater Horizon in de Golf van Mexico. Sindsdien wordt door een lek voortdurend olie in zee gespuwd. De gevolgen voor het milieu zijn niet te overzien, zeker als de olievlek de kusten en de binnenwateren van Louisiana en andere staten zou bereiken.

Miljoenen worden miljarden
De verhalen over nalatigheid kunnen grote gevolgen hebben voor BP. Als het bedrijf moet opdraaien voor de economische kosten, staat er normaal wettelijk een maximumbedrag van 75 miljoen dollar op. Maar dat geldt niet meer als het om een ongeval gaat waarbij de verantwoordelijke grote nalatigheid vertoonde. Op die manier zou BP dus wel nog alle kosten moeten betalen. En dan zal de ramp het bedrijf miljarden kosten.

BP heeft bovendien een verleden vol technische incidenten. In 2005 was er een ontploffing in een raffinaderij in Texas City. Daar stierven 15 arbeiders toen de regels niet gevolgd werden bij het gebruik van een bezinetoren. Een jaar later was er een olielek in Alaska, terwijl BP al vier jaar eerder gewaarschuwd was voor problemen met de pijpleidingen.

Ik kan eigenlijk alleen maar hopen dat deze ramp immense proporties aanneemt, en dat een groot deel van mensheid daar de gevolgen zal van voelen. Iets anders is niet voldoende om er echt iets aan te doen, en de augiusstal van de grote bedrijven en het grootkapitaal eens deftig uit te mesten. Dat is hoogstnodig, en het wordt ook hoe langer hoe duidelijker. Hopelijk gaan de mensen hun ogen eens echt open. Maar eerlijk gezegd geloof ik er niet in.

Ohja, in het vorig artikel over de olieramp stond een quote dat BP zou betalen voor alle schade. Het is te zeggen…

De Britse oliemaatschappij BP, de uitbater van het lekkende boorplatform, neemt de volle verantwoordelijkheid voor de olievervuiling op zich. Het bedrijf belooft de schade te vergoeden van mensen die een gegronde klacht kunnen indienen.

Ziet u het legale achterpoortje al wagenwijd openstaan? Ik in ieder geval wel.

En de schade van mensen vergoeden. En wat met de natuur? Wat gaan ze doen? Een deeltje van hun winst afstaan. Geld geven dus. Hoe zal dat waardeloos papier helpen om de natuur en het milieu te herstellen? Misschien kunnen de dollars gebruikt worden om de olie mee op te deppen. Graag uitbetalen in biljetten van 1 dollar dan. Hoewel menselijk haar blijkbaar ook heel goed is om olie op te deppen.

Een non-profit organisatie verzamelt haar van honderdduizenden mensen en dieren in om de olie op de stranden aan de Golf van Mexico op te ruimen. Menselijk haar neemt namelijk vier tot zes keer van zijn eigen gewicht aan olie op, het is dus ideaal om dit verwoestende goedje op te ruimen.

Vervuilde kust
De stichting Matter of Trust, geleid door Lisa Guatier, nam het initiatief voor de ophaling van menselijk haar als middel om de olie aan de kust op te ruimen. Ondertussen stuurden al meer dan
370.000 kappers hun afval op, daarnaast deden ook 100.000 dierenkappers en vele schaapscheerders hun donatie. Dit is goed voor een inzameling van 204.000 kilogram haar. Gautier liet dit transporteren naar opslaghuizen aan de Golf van Mexico. Vervolgens maakt de stichting hier matten van met panty’s, deze worden dan gebruikt aan de vervuilde kust van Louisiana. Het spijtige is dat de gigantische matten van haar niet op zee kunnen gebruikt worden.

Tekort
De olieruimers gebruiken het liefst matten uit synthetische materialen, die zijn veel efficiënter, want ze kunnen tot vijftien keer van hun eigen gewicht opnemen, maar er is momenteel een groot tekort hieraan om de ramp te kunnen opvangen. Menselijk haar werd ook al gebruikt in 2007 om olie op te ruimen in de buurt van San Franciso na een lek. Gautier zamelt al tien jaar haar in voor dit doel.

Jammer dat ik het mijne onlangs gemillimetreerd heb. Ze konden het gratis krijgen. Voor het haar van de topmensen uit de olie-industrie zullen ze waarschijnljk fors moeten betalen. Want niets voor niets in deze wereld, nietwaar? Als we er maar aan verdienen…

Advertenties

Over Dr. D. U. Iveltje

Een ingenieur met brede interesse en behoorlijk wat ervaring. Mijn interesses behelzen onder meer wiskunde, fysica, creativiteit, geheugen, astronomie, talen, bier, wijn, onmogelijke figuren, architectuur, AI, multimedia, beeldbewerking, natuur, earthships & cob, ...
Dit bericht werd geplaatst in energie, milieu, vervuiling en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Flop!

  1. Pingback: Door tankers en chequeboek bedorven… « Red Ons Leefmilieu!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s